Een van de belangrijkste onderwijsdata-bezitters van Nederland, De Inspectie van het Onderwijs, is van mening dat onderwijsgegevens van iedereen zijn. Een respondent van de Inspectie betoogde in 2010 dat “organisaties die transparantie echt belangrijk vinden, alles openbaar moeten maken en dus niet zelf moeten willen bepalen welke informatie ze wel en niet openbaar maken.” Hij doelde daarmee op de protectionistische houding rondom Vensters voor Verantwoording. “Volgens de Inspectie is deze gedachte gebaseerd op verouderde ideeën.” *
Waar is die open data dan?
Hoopvolle uitspraken vanuit een organisatie die nagenoeg geen data vrijgeeft. Het belangrijkste gegeven dat de Inspectie naar buiten brengt is het toezichtarrangement (basis, zwak of zeer zwak) dat aangeeft welke mate van toezicht wordt gehouden op een onderwijsinstelling op basis van de resultaten. Deze waarde is gebaseerd op een hele lijst aan indicatoren en bijbehorende vragen. De scores van scholen op deze vragen (1 = slecht, 2 = onvoldoende, 3 = voldoende, 4 = goed, 5 = niet te beoordelen) zijn zeer beperkt beschikbaar. In de inspectierapporten, die als pdf te downloaden zijn, wordt slechts een deel van de achterliggende vragen en bijbehorende scores gepubliceerd en dit gebeurt ook nog eens in wisselende samenstelling. Ruwe data bestanden zijn niet beschikbaar via de site.
Een handje helpen
Om die reden gaan wij ons inzetten om de data van de Onderwijsinspectie op korte termijn beschikbaar te krijgen. Het Netwerk Democratie steunt ons hierbij. Door middel van scraping zullen wij een actueel databestand aanleggen waarin vooral de toezichtsarrangementen belangrijk zijn. Met dit bestand kunnen we applicaties maken die laten zien dat transparantie voor ouders, leerlingen en scholen grote voordelen op kan leveren.
* citaten zijn afkomstig uit het rapport ‘Eigendom van Informatie in de Onderwijsketen’ uit 2010. Een rapport geschreven door Dennis de Kool in opdracht van Center for Public Innovation.