Taal
Voor kleine groepen ouders is taal een probleem als het gaat om het verzamelen van informatie over scholen en het onderwijs van hun kind. Vertalingen waar op dit moment behoefte aan is: Turks, Frans, Marokkaans, Algemeen Arabisch, Pools, Engels
Verschillende Media
Internettoepassingen worden door bijna alle ouders gebruikt, mits zij weten dat er informatie beschikbaar is. Met verschillende soorten media worden verschillende groepen ouders bereikt.
> stadsdeelkranten: in verschillende wijken worden de stadsdeelkranten goed gelzen. Veel van deze kranten hebben een rubriek onderwijs.
> televisie: de regionale televisiezenders worden goed bekeken door bepaalde groepen ouders in de stad.
> internet: bijna alle ouders hebben op een of andere manier toegang tot het internet. Veel ouders maken niet dagelijks gebruik van internet en moeten daarom via andere wegen geattendeerd worden op bepaalde informatiebronnen.
> mond op mond: voor verschillende groepen is mond op mond het belangrijkste. OCO zal daarom bijeenkomsten over onderwijs in bepaalde wijken ondersteunen, via deze bijeenkomsten kunnen ouders worden geattendeerd op online toepassingen. Daarnaast is dit een manier om analfabetische ouders te betrekken.
Begrip
Het Nederlandse onderwijssysteem wordt als zeer complex ervaren door ouders die hier niet zijn opgegroeid. Op het juiste moment informatie verstrekken over bijvoorbeeld het soort onderwijs (jenaplan, montessori etc) en het systeem (vmbo-t, vmbo-p, vwo, havo etc.) is daarom van groot belang. Dit kan in de vorm van links naar uitleg in vorm van tekst of film (bijvoorbeeld op de OCO site of Wikipedia).