Wie zijn we?
Het team van LinkingSkills bestaat uit vier vrienden en studiegenoten van de School voor ICT en Media Technologie van het ROC in Tilburg. De programmeurs kregen lucht van de Challenge via een leraar en dachten meteen; let’s do this! Het team zag dat mensen vaak worden afgewezen door een werkgever door het missen van werkervaring. Maar als je niet de kans krijgt om ervaring op te doen, komt niemand verder. Dit probleem wilden ze oplossen. In een gesprek met Niels Pijpers vertelt hij dat hij later graag een eigen kleine onderneming wil starten om dit soort maatschappelijke en technologische problemen op te lossen. Door innovatieve ideeën te verzinnen en te ontwikkelen.
Wat doen we?
LinkingSkills analyseert alle beschikbare vacatures en groepeert ze op beroep. Zo kan worden bekeken welke vaardigheden worden gevraagd in de vacatures van dat beroep. De gebruiker van de app (student/scholier of net afgestudeerde) logt in via zijn LinkedIn-account. Aangezien je op je profiel ook vaardigheden kan toevoegen, kan de app aangeven welke vaardigheden een persoon al heeft en welke nog moeten worden geleerd.
Het is de bedoeling dat bedrijven op LinkinSkills karweitjes toevoegen, een soort mini-stages, waardoor de student een bepaalde vaardigheid kunnen behalen zonder een volledige stage te volgen.
Volgens Niels heeft LinkingSkills een groot voordeel ten opzichte van de andere apps. Waar de andere teams zich richten op het vinden van de beste match tussen student en baan, richt LinkingSkills zich op het uitbreiden van de ervaring van de sollicitant om een sterkere positie op de arbeidsmarkt te verkrijgen.
Waarom doen we het?
Om studenten een grotere kans op de arbeidsmarkt te geven. In de aankomende drie weken zijn de vrienden bezig met uitwerken van het concept en met het bouwen van de website. Wat betreft meer data verkrijgen, wordt er gewerkt aan toegang tot data van LinkedIn over werkgevers die de vaardigheden van een ander onderstrepen. Mochten de studenten van de ROC de Challenge winnen, moeten ze zich vooral gaan focussen op het werven van bedrijven en studenten die zich willen aansluiten bij de app. Geld willen ze er niet mee verdienen, het gaat om het maatschappelijke doel.