Volgens recent onderzoek van McKinsey, waarin het bedrijf zeven ‘domeinen’ van de wereldeconomie bestudeerde, is het onderwijs het domein waar de meeste waarde kan worden toegevoegd door open data. McKinsey spreekt van $ 310 tot $ 370 miljard (US dollar) per jaar voor de economie.
De grootste toegevoegde waarde zit hem in het klaslokaal waar open data gebruikt kan worden door de docent. Hij of zij kan op basis van de gegevens van duizenden leerlingen onderwijs op maat te bieden. Dat werkt als volgt: de docent kan op basis van de open data bekijken hoe andere leerlingen specifieke kennis en vaardigheden succesvol aanleerden. Vervolgens kan de docent meer gerichte instructies geven en middelen inzetten die aantoonbaar werken voor vergelijkbare leerlingen in zijn of haar klas. Dit leidt weer tot hogere leerresultaten en zorgt er voor dat leerlingen de arbeidsmarkt instromen met betere vaardigheden en een hoger kennisniveau.
Andere toegevoegde waarden van open data in het onderwijs zijn transparantie en benchmarking mogelijkheden. McKinsey noemt hier met name de mogelijkheden voor benchmarking van inkoopbeleid. Slimmer (misschien wel gezamenlijk) inkopen en meer effectieve middelen inkopen is relatief nieuwe voor schoolorganisaties. Hier zou volgens McKinsey $ 290 miljard (US dollar) per jaar aan waarde gegenereerd kunnen worden.